سایت مرکز فقهی
چکیده
«امر به معروف» و «نهی از منکر» دو فریضه بزرگ و از فروع ده‌گانه دین مقدس اسلام است. علاوه بر اینکه قرآن کریم به این موضوع عنایت ویژه داشته و نیز سیره‌ی رسول اکرم (ص) و ائمه اطهار نیز اینگونه بوده، در کلام پیشوای اول شیعیان علی (ع)، امربه معروف و نهی از منکر جایگاه ویژه‌ای دارد. آن امام همام امر به معروف و نهی از منکر را عنایت دین، قوام شریعت و با فضیلت‌ترین اعمال بندگان خدا توصیف می‌نماید که حتی از جهاد در راه خداوند نیز بالاتر است. از دیدگاه حضرت، این دو فرضیه برکات فراوانی در جامعه...
چکیده این آیات شریفه  در سوره جمعه هیچ ظهوری در قضیه حقیقیه الی یوم القیامه ندارد. این آیات شریفه قرینه داخلیه دارد که در مورد پیامبر(صلی الله علیه وآله) و آن مشکل مسلمین بود که پیامبر را رها کردند و سراغ تجارت و لهو رفتند؛ در آیه اول می‌گوید « اذا نودی للصلاة من یوم الجمعة فاسعوا الی ذکر الله و ذروا البیع» این «ذروا البیع» اشاره است به آن کاری که مسلمین انجام دادند که در آیه سوم هم دارد که «و اذا رأوا تجارة او لهوا انفضوا الیها و ترکوک قائما» آیه ثالثه روشن است که موردش مورد پیامبر است: و ظاهر...
چکیده مبحث امر به معروف و نهی از منکر از مباحث مهم، ضروری و با سابق‌ای به طول تاریخِ فقهاهت است که ادله‌ی متعددی همانند: قرآن، سنت، عقل، اجماع و ... بر محبوبیت و رجحان آن دلالت می کند. نگارش پیش رو به بازپژوهی دلالت آیات قرآن بر حکم وجوب امر به معروف و نهی از منکر اختصاص دارد که در آن مهمترین آیاتِ دال بر وجوب این تلکیف الهی برسی شده است. مشهور فقهاء قائل به دلالت آیات بر وجوب امر به معروف و نهی از منکر هستند هرچند در برخی آیات اختلاف است، لکن این نظر صحیح نیست و آیات قرآن علی رغم بیانگر بودنِ...
چکیده
آیه‌ی ششم سوره‌ی تحریم از کلید های اصلی تربیت خانوادگی است و تأكيدات خاصي كه در آين آيه وجود دارد به شكل وي‍ژه اي بر اهميت تربيت و نيز مسئوليت افراد نسبت به خانواده خود دلالت دارد. این آيه در مورد برخي روش‌ها مثل امرونهی قطعاً دلالت بر وجوب دارد و در مورد ساير روش‌های متعارف نيز مطلب چنين است و ظاهراً روايات دلالت بر حصر حقيقي ندارد كه بخواهد ساير روش‌ها غير از امرونهی را نفي نمايد.
آيه در مورد انفس حالت ارشادي و در مورد اهل دستور مولوي است.
اين وظيفه صیانتی فقط مربوط به...
کليه حقوق اين سايت متعلق به مرکز فقهي ائمه اطهار (ع) است.