سایت مرکز فقهی

چکیده

این آیات شریفه  در سوره جمعه هیچ ظهوری در قضیه حقیقیه الی یوم القیامه ندارد. این آیات شریفه قرینه داخلیه دارد که در مورد پیامبر(صلی الله علیه وآله) و آن مشکل مسلمین بود که پیامبر را رها کردند و سراغ تجارت و لهو رفتند؛ در آیه اول می‌گوید « اذا نودی للصلاة من یوم الجمعة فاسعوا الی ذکر الله و ذروا البیع» این «ذروا البیع» اشاره است به آن کاری که مسلمین انجام دادند که در آیه سوم هم دارد که «و اذا رأوا تجارة او لهوا انفضوا الیها و ترکوک قائما» آیه ثالثه روشن است که موردش مورد پیامبر است: و ظاهر این است که این سه آیه شریفه: آیه « اذا نودی للصلاة»، آیه دوم « فاذا قضیت الصلاة فانتشروا فی الارض»  آیه سوم که «و اذا رأوا تجارة او لهوا »   همانطوری که مفسرون  گفته اند یک جا نازل شده اند و قرینه داخلیه هم همین را اقتضاء می‌کند و لااقل احتمال این است و باوجود احتمال استدلال باطل می شود.
آیه شریفه « حافظوا علی الصلوات و الصلاة الوسطی» در روایات معتبره به صلاة ظهر تفسیر شده است. چون در روز سه ‌نماز صبح و ظهر و عصر واجب است.  سند نقل مجمع البیان مرسل هست(رواه عن علی) و اعتباری ندارد.
بر فرض قبول کنیم که مراد از الصلاۀ الوسطی نماز جمعه است اما مراد از آن صلاة الجمعة الصحیحة است نه صلاة جمعه فاسده؛ زیرا آیه در مقام تشریع نیست بلکه می گوید بر نماز ها و نماز وسطی تحفظ کنید که مراد نماز جمعه صحیحه است و در مقام بیان شرایط نیست و ممکن است صلاة جمعه مشروط به حضور امام معصوم یا نائب خاص ایشان باشد .

محقق:سید صادق آذریان

تذکر:اصل مقاله در معاونت آموزش مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام موجود می باشد.متقاضیان میتوانند جهت دریافت مقاله نام و شماره تلفن خود و نام مقاله مورد درخواست را به سامانه 50001000522790 پیامک نمایند.

تعداد بازدید :432
کليه حقوق اين سايت متعلق به مرکز فقهي ائمه اطهار (ع) است.