سایت مرکز فقهی
چکیده آن چه که بحث تعادل و تراجیح، در مورد آن منعقد گشته است، جایی است که دو دلیل متعارض هر دو ظنی الصدور باشند، البته مراد از تعارض، تعارض مستقر است، زیرا که تعارض بین دو دلیل گاه مستقر و گاه غیرمستقر است. مشکل تعارض غیر مستقر به وسیله جمع عرفی بر طرف می شود. اما در تعارض مستقر، بحسب قاعده اوليه حكم به تساقط می¬شود و لکن تا زمانى كه با اخبار علاجيّه تكليف متعارضان روشن مى‏شود، نوبت به قاعده اوّلى و حكم عقل نمى‏رسد و اگر احيانا به دلايلى دست ما از اين اخبار كوتاه شد، نوبت به قاعده اوّلى و حكم...
کليه حقوق اين سايت متعلق به مرکز فقهي ائمه اطهار (ع) است.