سایت مرکز فقهی

چکیده
یکی از مباحثی که لازم است بحث شود ملاک در ارشادیّت و مولویّت اوامر و نواهی الهی است که نتیجه¬ی این بحث در بسیاری از موارد از علم فقه و اصول تأثیر گذار خواهد بود. در رابطه با ملاک و تعریف مولوی و ارشادی و فارق بین این دو اقوال متعددی وجود دارد که در این مقاله به نقل و بررسی و مقایسه این اقوال پرداخته و اشکالات وارده بر هر یک را مطرح کرده و نظر کامل و صحیح انتخاب و ذکر می¬شود. در مجموع تقریبا سیزده قول در این رابطه از کلمات و کتب علمای اصول یافت شد. از میان این اقوال قول ششم و یازدهمتا حدودی پذیرفته شدند که بعدا این دو قول با تکمله و اضافاتی پذیرفته شدند. این دو قول از این قرارند:
 قول ششم: مولوی انشاء است و ارشادی اِخبار است. که این قول صحیح است لکن تمام فارق بین مولوی و ارشادی نمی¬باشد که توضیح اضافی در این رابطه در ذیل قول آخر خواهد آمد.
قول یازدهم: اگر صورتِ حکم، از کسی که در مقام تشریع است و از این جهت که عالی یعنی نافذ الکلمۀ است صادر شود مولوی می¬باشد و گر نه ارشادی می¬باشد. (مباحث الاصول ج4 ص 413) که این تعریف تامّ و کامل می¬باشد که توضیح بیشتر در مورد آن در متن این نوشتار خواهد آمد.

محقق:سید محمد مصطفی مدرسی

تذکر:اصل مقاله در معاونت آموزش مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام موجود می باشد.متقاضیان میتوانند جهت دریافت مقاله نام و شماره تلفن خود و نام مقاله مورد درخواست را به سامانه 50001000522790 پیامک نمایند.

تعداد بازدید :416
کليه حقوق اين سايت متعلق به مرکز فقهي ائمه اطهار (ع) است.