سایت مرکز فقهی

چکیده
موضوع مقاله درباره استنباط احکام از مرجعیت اصلی منابع اسلامی، یعنی قرآن بوده و به طور خاص آیه 28 سوره توبه مورد نظر قرار گرفت و تمرکز اصلی درباره آیه مورد بحث، در ارتباط با ملاحظات و برداشت های فقهاء و احکام مرتب بر آیه با محوریت کتاب کنزالعرفان  صورت گرفت و قبل از ورود به آِیه واژگان دخیل درمقصود که عمدتا فراز اول آیه می باشد مورد نظر و تحقیق از لحاظ لغت قرار گرفت و نتیجه ای که درباره دو واژه مشرک و نجس بدست آمد به ترتیب از این قرار شد که شرک ذو مراتب بوده  و نجس هم بر مطلق پلیدی اطلاق نمی شود بلکه ناپاکی خاص منظور از لغت است یعنی همان نجاستی که معنای ضد ان طهارت باشد منظور شد.
بعد از بررسی لغوی واژگان ، احکامی که فقهاء، خاصه مرحوم فاضل مقداد بر آیه متفرع نمود مورد نظر قرار گرفت و با احتساب نظرات دیگر علماء مجموعا 6 حکم در ارتباط با آیه شکل اصلی مقاله را به خود اختصاص داد.
درباره امکان استفاده نجاست اهلکتاب از آیه، مسأله در دو قسمت مراد از مشرکین و معنای نجس مورد کاوش قرار گرفت و گذشت که عنوان مشرکین مردد در تطبیق بر اهل کتاب بوده و از همین جهت به قدرمتیقن که همان غیر مشرکین غیرموحد باشند اکتفاء شد ودر قسمت دوم نیز ثابت شد معنای نجاست، همان معنای نجس معهود عند الشرع بوده که عرف نیز همین مستعمل را در محاورات به کار می برند.
دررابطه با عدم جواز ورود مشرکان به مطلق مساجد، گذشت که به جهت تصریح آیه به عنوان مسجدالحرام، نمی توان آیه را مستند حکم قرار داد.
و درباره عدم فرق بین مشرکان و سائر کفار نتیجه این شد که کفار ملحد به طریق اولی صلاحیت جریان احکام مشرکان را دارند و درباره نجس بودن باقی مانده مشرکان که اعم از طعام و شراب و ملاقی با رطوبتشان باشد استدلال به معنای واژه نجس شد و بعد از حکم عدم جواز تغسیل مشرک بوسیله مسلم که مورد نظر در مقاله واقع نگشت، حکم مکلف بودن کفار به فروعات از جهت آیه مورد واکاوی قرار گرفت و به نظر رسید این آیه در صدد اثبات تکلیف سازی برای کفار نسبت به فروعات نبوده و در آن مقام نمی باشد.
نظرات مختار نیز در قالب جمع بندی در خاتمه هر مبحثی به صورت مجزا، مشخص می باشد.

محقق: زین العابدین ملکی

تذکر:اصل مقاله در معاونت آموزش مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام موجود می باشد.متقاضیان میتوانند جهت دریافت مقاله نام و شماره تلفن خود و نام مقاله مورد درخواست را به سامانه 50001000522790 پیامک نمایند.

تعداد بازدید :394
کليه حقوق اين سايت متعلق به مرکز فقهي ائمه اطهار (ع) است.