سایت مرکز فقهی

چکیده
در مقاله پیش رو که با موضوع «أصالة الصحة در فعل غیر» تدوین شده ضمن مهم بودن موضوع این مقاله، از چند فصل برخوردار است.
فصل اول: شرح واژگان. در این فصل کلماتی که در موضوع اصلی این قاعده به کار رفته به صورت مختصر شرح داده شده و از کتاب‌هایی که در این موضوع نوشته شده نیز اقتباس و کمک گرفته شده است.
فصل دوم: مشتمل بر مدرک قاعده می‌باشد که مهم‌ترین فصل این قاعده است و شامل ادله اربعه است از کتاب و سنت و اجماع (سیره عقلا) عقل، که در هر یک از این ادله شرح مختصری بر وجه استدلال به دلیل آورده شده و از کتب قدما و متأخرین تحقیق شده، چنانچه مطلب جدید یا متفاوت احیاناً نقل شده است و نیز اشکالاتی که باز بر هر دلیل در کتب مختلف (که در فهرست منابع ذکر شده) مطرح شده نیز استفاده شده، ضمن این که در هر فصل و هر دلیل اول نظر نویسنده، سپس آراء مختلف با اشکالات وارده مطرح شده است.
فصل سوم: در این فصل بعد از ثابت شدن اصل قاعده به وسیله ادله وارد تنبیهات و نکات و موارد خاص قاعده می‌شویم.
در این فصل هفت تنبیه و نکته راجع به جریان و موارد قاعده مطرح شده که اغلب این تنبیهات در کتب دیگر مطرح شده است اما بیشتر از مرحوم شیخ و اشکالات مرحوم نائینی و مرحوم نراقی استفاده شده و این مقاله شامل نکات جدید هم مي‌باشد که آنچه به نظر حقیر مي‌رسید در اول هر فصل یا دلیل و یا تنبیه مطرح شده است.
نکته جالب همان نکته است که در ادله، دلیل سنت مطرح شده که روایاتی است که تعارض با ادله دال بر اصل قاعده می‌باشد.

محقق:محمد اسداللهی

تذکر:اصل مقاله در معاونت آموزش مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام موجود می باشد.متقاضیان میتوانند جهت دریافت مقاله نام و شماره تلفن خود و نام مقاله مورد درخواست را به سامانه 50001000522790 پیامک نمایند.

تعداد بازدید :388
کليه حقوق اين سايت متعلق به مرکز فقهي ائمه اطهار (ع) است.