سایت مرکز فقهی

چکیده

موضوع این مقاله«بررسی حکم عفو از تنجّس لباس پرستارکودک درنماز»است. سوال اصلی این مقاله این است که آیا حقیقةً لباس متنجس مربیه به بول صبی جزء نجاسات معفوّه در صلوة  هست یا خیر؟ دراین مقاله سعی شده است تحقیق نسبتاً جامعی راجع به این فتوا صورت گیرد تا میزان صحّت فتوای مذکور بررسی شود.
ابتداء ما به مستندات این حکم فقهی پرداختیم و دربخش بعدی مقاله اقوال وانظار فقهای عظام مورد بررسی قرار گرفته است.
اکثر فقهاء اصل این فتوا را پذیرفته اند هرچند که در جزئیات فتوی با هم اختلاف دارند.لکن عدّه ای هم به خاطر ضعف مستندات، به قدر متیقّن اکتفاء کرده اند وفرموده اند تنها جایی این عفو برای مربّیه ثابت است که مربّیه برای تطهیر لباس خود به مشقّت بیفتد و این حکم به طور مطلق برای مربّیه ثابت نیست.
درپایان این مقاله هم به این نتیجه دست یافتیم که چون این فتوی بر خلاف اصول ثابته ی درفقه(همانند طهارت لباس مصلّی) است لذا باید در این زمینه احتیاط کرد وفقط در صورت حرج شخصی دست از حکم طهارت لباس مربّیه برداریم،و اگر روایت را پذیرفتیم باید به قدر متیقّن هایی که در روایت آمده است اکتفاء کنیم.

محقق: حجت الله نخعی

تذکر:اصل مقاله در معاونت آموزش مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام موجود می باشد.متقاضیان میتوانند جهت دریافت مقاله نام و شماره تلفن خود و نام مقاله مورد درخواست را به سامانه 50001000522790 پیامک نمایند.

تعداد بازدید :402
کليه حقوق اين سايت متعلق به مرکز فقهي ائمه اطهار (ع) است.