سایت مرکز فقهی

چکیده
یکی از پرسشهای مهم در مباحث کلامی ،اصولی و... این است که آیا علاوه بر اینکه خدای متعال احکامی را برای بندگان جعل می کند ،رسول الله (ص) و ائمه –علیهم السلام- هم می توانستند حکمی از احکام خمسه را جعل و تشریع نمایند.
اثبات شأن تشریع برای این بزرگواران ،علاوه بر اینکه سبب شناخت مقام بلند آنها می شود ،نقش بسزایی در مباحث تعادل و تراجیح و جمع بین روایات دارد.همچنین با توجه به اینکه بعضی تصور کرده اند اثبات این شأن ، غلو نسبت به مقام ائمه –علیهم السلام – هست و راوی را که چنین اعتقادی داشت،تضعیف کرده اند ، بررسی مسئله جایگاه خودش را در مباحث رجالی هم نشان می دهد.
با مراجعه به کلمات علما در می یابیم بعضی شأن تشریع را برای معصومین –علیهم السلام-تقویت کردهاند و بعضی دیگر آن را محل اشکال دانسته اند.
نوشتار حاضر به نقد و بررسی ادله مطرح شده برای اثبات این شأن از شئون معصومین (ع) پرداخته و برخی اشکالات را در این زمینه پاسخ داده است.فصل دوم و چهارم نوشته که به بررسی ادله ی اثبات و اشکالات پرداخته است،بر اساس مطالب ارائه شده در درس خارج اصول آیت الله محمد جواد فاضل-زید عزه- ،نگاشته شده است.
بررسی ها در این تحقیق نشان داد از میان ادله ی ارائه شده برای اثبات ولایت در تشریع ،تنها دلیل روایی مربوط به روایات تفویض تمام است و به این سبب شأن تشریع برای نبی مکرم (ص) و ائمه –علیهم السلام- موافق با ادله است و موانعی که در این نوشتار ذکر شد تمام نیست.

دانش پژوه:محمد رفیعی

تذکر:اصل مقاله در معاونت آموزش مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام موجود می باشد.متقاضیان میتوانند جهت دریافت مقاله نام و شماره تلفن خود و نام مقاله مورد درخواست را به سامانه 50001000522790 پیامک نمایند.

تعداد بازدید :406
کليه حقوق اين سايت متعلق به مرکز فقهي ائمه اطهار (ع) است.